Kluzák ASW-19 byl vyvinut jako nástupce oblíbeného typu ASW-15 a jeho první vzlet se uskutečnil 23.11.1975. Hlavním konstruktérem byl, stejně jakou u typu ASW 15, Ing. Gerhard Waibel. Do roku 1986 bylo vyrobeno 425 kluzáků typu ASW-19 a ASW-19B. Jde o celokompozitový středoplošný kluzák určený k výkonnému plachtění. Konstrukce křídel je tvořena sendvičem sklolaminát/pěna. Hlavní nosník je sklolaminátový. Profil křídla u kořene je FX 61-163, v oblasti křidélek FX-60-126. Kovové brzdící klapky typu Schempp-Hirth se vysunují nad horní plochu křídla. Křidélka mají výchylku +22° a -14°. Ocasní plochy mají podobnou konstrukci jako křídla. Výchylky SOP jsou v rozmezí 30°, VOP +22° a -18°. Trup je vyroben jako laminátová skořepina se zesíleným kýlem. Překryt kabiny je z jednoho kusu a odklápí se i s přístrojovou deskou dopředu nahoru. Kluzák je vybaven nádržemi na vodní přítěž o celkovém objemu 100 l. Podvozek tvoří neodpružené podvozkové kolo opatřené bubnovou brzdou ovládanou páčkou na řídící páce. Ostruhu tvoří kluzná patka. |
Letadla >