Letadla‎ > ‎

P-92 Echo Super Tow

Aeroklub Soběslav je majitelem a provozovatelem ultralehkého letounu P-92 ECHO imatrikulační značky OK-RUU-21. Letoun je využíván k výcviku a jinak slouží členům Aeroklubu k létání pro radost po Jižních Čechách nebo i po celé naší vlasti. Byl vyroben italskou společností Tecnam sídlící v italské Neapoli. Mimo výroby moderních ultralehkých letadel také vyrábí díly pro výrobu letounů ATR-42/72, Boeing nebo letoun G222.

Technický popis:

Trup přední část trupu je příhradové konstrukce zčásti potažena plechem, zbytek laminátovou karosérií. Zadní poloskořepinová konstrukce je z hliníkové slitiny. Motorový prostor je od kabiny oddělen protipožární stěnou, k ocelovému motorovému loži je připevněna noha příďového podvozku. Hlavní podvozek sestává ze dvou nezávislých ocelových pružin připevněných k trupové příhradovině.

Křídlo jednovzpěrové s torzní skříní, ta sestává z hlavního a pomocného nosníku propojených žebry a tuhého potahu, náběžná hrana a vzpěra jsou připevněny k hlavnímu nosníku. Klapka a křidélko jsou otočně zavěšeny na pomocný nosník. 

Řídící plochy zahrnují křidélka, směrovku a výškovku. Řídící plochy jsou ovládány ručně použitím řídící páky pro křidélka a výškovku a pedálů pro směrovku, podélné řízení vede systémem táhel a je vybaveno vyvažovací ploškou. Ovládání křidélek je smíšeného typu, táhly a lany. Lanový ovládací okruh je uzavřen v kabině a je spojen s párem ovládacích táhel umístěných v křídle. Vyvážení křidélek je provedeno ploškou umístěnou na levém křidélku ovladatelnou na zemi. Ovládání směrovky je řešeno lany, její vyvážení je provedeno ploškou umístěnou na směrovce nastavitelnou na zemi.

Klapky se vysunují plynule pomocí elektrického serva. Na přístrojové desce je umístěn ovládací spínač a polohoznak ukazující pozici jejich vysunutí. Vyvažovací ploška podélného řízení je ovládána elektricky, spínačem umístěným mezi sedadly posádky, na přístrojové desce nebo hlavici řídící páky. Její polohu ukazuje indikátor na palubní desce.

Přístrojová deska je obvyklého typu, poskytující místo pro různá zařízení. Letoun je vybaven standardními přístroji ( rychloměr, výškoměr, variometr, příčný sklonoměr, magnetický kompas) motorovými přístroji ( teploměr chladící kapaliny, teploměr výfukových plynů, otáčkoměr), radiostanicí s LCD displejem a možností ukládání frekvencí do paměti.

Pilotní kabina letounu je vybavena dvěma stavitelnými sedačkami vyrobenými z hliníkových trubek a čalouněných syntetickým materiálem. Každé sedadlo je opatřeno čtyřbodovými nastavitelnými upínacími pásy. Vstup do kabiny je dvojicí dveří vyrobených z lehké trubkové konstrukce potažené plastovým panelem. Okna ve dveřích jsou vybavena větracími průduchy.

Pohonná jednotka čtyřválcový motor Rotax 912ULS s výkonem 100 koňských sil, využívá se automobilový benzin oktanového čísla 95.

Vrtule je třílistá,elektricky stavitelná o průměru 1700 mm. Je vyrobena ze dřeva potaženého laminátem.
Comments