Letadla‎ > ‎

Z-226 MS

Letoun Z-226 vznikl v padesátých letech úpravou letounu Z-126 úpravou konstrukce a zástavbou silnějšího motoru Walter Minor 6-III. Drak byl celkově odlehčen, elektricky ovládané klapky z letounu Z-126 byly nahrazeny za mechanické. Požadavek na výkonný vlečný letoun byl splněn i odstraněním předního řízení a palubní desky. Tím se podařilo letoun odlehčit o 50 kg. Vznikla tak verze Z-226 B – Bohatýr. Tato verze byla zalétána v roce 1954. Varianta Z-226 T vznikla jako výcviková varianta s dvojím řízením. Letoun byl používán armádou pro výcvik budoucích vojenských pilotů a tak získal vojenské označení C-205, které mezi piloty přetrvává dodnes. Z důvodu potíží s dodávkami motorů Minor 6-III vznikla varianta Z-226 M zástavbou motoru M-137 o výkonu 180 koní. Později vznikla dodnes používaná verze Z-226 MS instalací autonomní stavitelné celokovové vrtule V-503. Tato varianta je v našich aeroklubech zastoupena nejvíce.

Technický popis:
Z-226 je jednomístný, případně dvoumístný samonosný dolnoplošník se smíšenou konstrukcí, pevným podvozkem a ostruhou.

Křídlo je celokovové konstrukce s hlavním a pomocným nosníkem. Trup příhradové konstrukce je svařen z ocelových trubek. Horní díl, částečně boky v přední části a spodní díl trupu až za křídlo je zakryt odnímatelnými plechy. Zbytek je potažen plátnem přes pomocnou karoserii z dřevěných lišt. Kryt kabiny je od pevného čelního štítu odsouvatelný dozadu. Z-226T má oba pilotní prostory plně vybaveny řízením a přístroji. Z-226B a M mají řízení a palubní desku jen vzadu.

Ocasní plochy jsou kovové konstrukce.Kýlovka a stabilizátor jsou potaženy plechem. Kormidla duralové konstrukce jsou potažena plátnem.

Přistávací zařízení tvoří dvojkolý podvozek a řiditelná ostruha s možností volného otáčení kolem svislé osy. Podvozek i ostruha jsou vybaveny olejopneumatickými tlumiči.

Motorovou skupinu tvoří invertní šestiválcový vzduchem chlazený motor M137 o výkonu 128kW při 2750 ot/min a vrtule o průměru 2050mm. Palivo je neseno ve dvou hlavních křídlových nádržích o objemu 2 x 35 l. Některé letouny jsou vybaveny trupovou přídavnou nádrží o objemu 44 litrů.
Comments