Výcvik pilota ultralehkých letounů (ULLa)
Letecká škola Aeroklubu Soběslav v současné době provádí výcvik pilotů ULL na moderním letounu P-92 Echo Super TOW italské firmy Tecnam.
Co potřebujete k zahájení výcviku:
Zdravotní prohlídka: Zájemce o výcvik musí absolvovat zdravotní prohlídku u pověřeného lékaře, která není samozřejmě tolik náročná jako prohlídka jež absolvují např. profesionální piloti. Její cena se pohybuje v rádu několika stokorun a obnáší 2 hodiny strávené v ordinaci. Pilot musí mít zejména dobrý sluch a zrak (brýle nejsou překážkou). Musí mít přiměřenou fyzickou kondici a být schopen pružně a rychle jednat a uvažovat. Platnost prohlídky je 2 roky. Poté musí pilot opět navštívit lékaře. Seznam lékařů najdete na stránkách Letecké amatérské asociace . Nejbližší lékař se nachází přímo v Soběslavi.
Věk: Zájemce může být do výcviku zařazen po dovršení 15-ti let. Samostatné lety ve výcviku může žák provádět od 16-ti let a pilotní průkaz může být vydán taktéž od 16-ti let. Pro osoby mladší 18-ti let je vyžadován písemný souhlas rodičů; nebo zákonných zástupců. Maximální věk pro létání s těmito letouny je omezen zejm. zdravotním a duševním stavem pilota.
Finance: Tak jako vše i létání něco stojí. Cena za výcvik se odvíjí od počtu odlétaných hodin. Všechny platby probíhají formou záloh tzn. že pilot udržuje své konto stále v kladných hodnotách. Cena za letovou hodinu se liší podle toho zda je pilot-žák členem Aeroklubu nebo ne. Osnova výcviku dle předpisu UL-3 obsahuje minimálně 20 letových hodin viz osnova.
Cenová kalkulace:
|
počet hodin |
cena [Kč] |
Výcviková osnova dle UL-3 |
20 |
20 x 2322,- = 46 440,- |
Praktická zkouška |
1 |
2400,- |
|
21 |
48840,- |
- k nákladům na výcvik je dále nutno připočíst přistávací poplatky, administrativní poplatky na LAA ČR a ČTÚ
Průběh výcviku: Výcvik probíhá na letišti Aeroklubu Soběslav. Provoz je převážně víkendový. Je však možno po domluvě s instruktorem létat i v týdnu. K dispozici jsou tři instruktoři z nichž dva bydlí v Soběslavi nedaleko letiště.
Teoretická příprava: Před zahájením výcviku si žák musí osvojit základní znalosti z aerodynamiky, meteorologie, konstrukce letadel a předpisů v rozsahu minimálně 21 hodin. K teoretické přípravě existují názorné učebnice a konzultace s instruktorem je samozřejmostí. V průběhu praktického výcviku se tyto znalosti ještě prohlubují a na konci praktického výcviku žák složí z teoretických znalostí zkoušku.
Praktický výcvik: Výcvik je zaměřen na dokonalé osvojení pilotních návyků při řízení ultralehkého letounu. Osnova trvající minimálně 20 letových hodin zahrnuje nácvik základních letových manévrů, vzletů, přistání i řešení nouzových situací – viz osnova Nedílnou součástí je i výcvik navigačních letů. Součástí není jen samotné létání, ale i důkladná pozemní příprava. Nezapomíná se ani na seznámení pilota s obsluhou letounu na zemi a s provozem na letišti.
Výcvikový letoun: Výcvik je prováděn na moderním italském letounu P-92 ECHO SUPER TOW italské firmy Tecnam. Výrobce je společností s bohatými zkušenostmi a širokým výrobním programem. Kromě kategorie UL vyrábí též součásti pro letadla typu ATR či Boeing. Je to dvoumístný hornoplošník s příďovým pevným podvozkem. Letoun je vybaven čtyřtaktním motorem ROTAX o výkonu 100Hp. Více rubrika letadla.